top of page

Rensa och organisera köket

Om du läst här eller känner till KonMari®-metoden sen innan, så rensar och organiserar man inte efter placering eller rum utan efter kategori. Man följer även en viss ordning som börjar med Kläder, sen Böcker, därefter Papper. Dessa kategorierna har jag gått igenom i tidigare blogginlägg om du är intresserad av att veta mer om hur dessa går till att rensa och organisera. Nu har vi kommit till den fjärde kategorin enligt KonMari®-metoden som är "Komono". Det betyder ungefär "övrigt" på japanska och innefattar allt det som inte ingår i de tre första kategorierna. En stor sådan kategori är Köket och det tänkte jag vi skulle kika närmare på idag. Min favoritkategori att rensa och organisera!


Precis som med alla kategorierna börjar vi med att ta fram allt som ingår i kategorin. Jo, du hörde rätt, hela köket skall tömmas! Något som de flesta gör kanske när man flyttar, sen blir det inte fler gånger. Men, har du svårt att hitta platsen kan man såklart välja att dela upp det.

Tömt hela köket och samlat i underkategorier.
Tömt hela köket och samlat i underkategorier.

Dela då upp det i allt som är kökssaker och allt som är mat. Kökssakerna kan också delas upp i två delar, kökssaker för att tillaga maten och kökssaker för att äta och servera maten. När allt är tömt passa på att torka ur skåp och lådor.

Samla nu allt inom samma underkategori och börja själva rensningen. Nu får du en bra överblick över tex hur många glas och muggar du/ni har. Du får chansen att faktiskt inse att du tex har 7 stekpannor och 10 grytor osv, och med den insikten kan du nu fråga dig själv - behöver jag alla och som vi säger i KonMari® - Does it spark joy? Dvs tycker jag om den och behöver jag den eller har den gjort sitt? Precis som med övrigt - samla alla matlagningsapparater dvs våffeljärn, mixer etc och gör en "glädjekoll". Glöm inte att även hämta om du har något på andra ställen än köket. Här brukar dyka upp apparater som varit på tapeten tidigare, men nu inte används längre. Ta chansen och rensa ut!


Finporslin.
Finporslin.

Nåt som jag även rekommenderar är att överväga att börja använda det där finporslinet som många har undanställt och kanske använder max en gång om året. Ibland till och med har nedpackat i sina kartonger. Ta fram det och låt det förgylla även en vardag! Kanske kan du hellre göra dig av med något gammalt och slitet och i slutändan få en mer glädjefull uppsättning av matporslin.

Nu har vi kommit till själva organiseringen och förvaringen.

Viktigast när du organiserar enligt KonMari® är att allt ska ha ett hem och arbetsytorna i ditt kök ska helst vara tomma, rena ytor. Allt för att enkelt kunna hålla rent och minska känslan av rörighet. Så japp, även kaffebryggaren och brödrosten ska ha ett hem på en hylla eller i ett skåp! MEN, det är som alltid också så att ditt kök ska fungera för dig och din familj så är bästa lösningen för er att ha tex brödrosten framme, så kör på det!


Nu när du har tömt hela köket har du möjligheten att ta förvaringen till nästa nivå och utgå ifrån vad du använder mest och var i köket du bäst förvarar det. Tänk tex på att ha tallrikar, glas och muggar nära diskmaskinen, likaså bestick. Vidare är det såklart bra att ha grytor och pannor nära spisen, precis som kryddorna passar nära spisen också. Här hemma bakas det mycket så baktillbehöer förvaras i en låda nära bänken för bakning.

För att spara plats, sätt liknande föremål i varandra, såsom grytor i grytor, bunkar i bunkar och pannor i pannor. Har du hyllor högt upp kan det underlätta att ställa föremålen i en utdragbar låda så kan du lättare ta ner hela lådan för att komma åt det som står längst in.


Före Efter


När det kommer till matvarorna så tänk på att även dela in dessa i underkategorier och gärna ha en låda för varje, och ibland en låda i lådan för att dela upp och få en bättre överblick. Ha tex allt inom mjöl och gryn för sig. Pasta och ris för sig och kaffe och te för sig osv. Kan du sen även märka upp lådorna är det ett extra plus för att lätt hitta och lätt ställa tillbaka. Detta gör också att risken för att köpa dubbelt minskar radikalt.


Före Efter


Såklart nu när du har allt framme - passa på att rensa ut även bland maten. Kolla utgångsdatum och rensa ut sådant som gått ut. Slå ihop om något har blivit dubbelt och ibland slå över matvaror i bättre förvaringskärl/burkar. Det kan bli både bättre och snyggare.


Att rensa och organisera köket är en stor och speciell händelse. Om du ger förvaringen ditt allra bästa, experimenterar med olika idéer och njuter av hela processen, kommer du att upptäcka att det går väldigt smidigt! Skulle du däremot behöva stöttning och hjälp så finns jag här. Börja med att höra av dig via kontaktformuläret så pratar vi mera!




 
 
 

留言


bottom of page