top of page

Del 1 - "KonMaria" (rensa och organisera) ett hem på 18 timmar

Uppdaterat: 24 apr.

Ibland tar det längre tid, ibland kortare tid. Den här gången tog det ganska exakt 18 timmar att fullfölja en s.k. Tidying festival och ”KonMaria” hela hemmet. Uppdraget gällde en person som bodde i en lägenhet på ca 70 kvm med sin söta hund. Hen reste en del i jobbet, tränade regelbundet samt utövade en del olika fritidsintressen. (Läs mer om KonMari-metoden HÄR).

Den här kunden hade bestämt sig för att en gång för alla skapa ordning och reda i hemmet. Hen hade hört talas om KonMari®-metoden tidigare och insett att det var lösningen för ett långsiktigt resultat. Som vanligt började vi med ett konsultationssamtal. Här berättade kunden bl.a. att hen såg flera utmaningar med befintlig förvaring, men önskade ett hem där fåtal saker låg framme och där man enkelt kunde hitta och komma åt sina saker. Vi bokade in 6 sessioner á 3 timmar under tre dagar i sträck. Det är dock inget krav på något sätt, utan man bokar in varje session så som det passar just dig och ditt schema. Det man kan ha i åtanke och som kan uppstå är tillfällig förvaring mellan gångerna.



Vid första besöket började vi med en s.k. Home tour i hemmet och tittade på de förvaringsutrymmen som fanns samt hur de användes idag. Det här var en fin lägenhet med bra planering och bra förvaring, flera garderober i både hall och sovrum, men det hade saknats en plan från början hur saker och ting skulle förvaras och det kändes som att det efter hand hade gått över styr och blivit ineffektivt och jobbigt att underhålla. Många saker hade inget "hem" och låg eller hängde bara framme och hemmet upplevdes därför rörigt och överväldigande. Men det var just detta vi skulle råda bot på med KonMari®-metoden!


Session 1: Under första sessionen började vi med att rensa och organisera första kategorin enligt KonMari®-metoden som alltid är kläderna. Allt i klädväg plockades fram från garderober, lådor, hall, förråd osv och placerades i det här fallet på sängen. Sen rensade vi och gjorde ”joy check” på alla plagg per underkategori; tröjor, T-shirts, skjortor, byxor, jackor osv. Bara det som väckte glädje och passade kundens nuvarande livsstil sparades. Det som rensades ut lades i kassar för att skänka, sälja och kasta. Och inte minst tackade vi allt som rensades ut för att det hade servat kunden under den tid som varit. Att tacka och släppa taget för att någon annan kanske kan ha nytta av plagget i stället gör proceduren att rensa mycket lättare.



Session 2: När vi sågs igen (samma dag efter ett avbrott för lunch) gick vi igenom KonMari®-vikningen för att sedan optimera förvaringen för kläderna. Kunden hade önskat lättare åtkomst till de kläderna hen använde mest. Dessa förvarades i dagsläget i två ganska intryckta garderober i sovrummet (se ovan bild längst till vänster). Däremot var garderoberna i den långa hallen mer lättillgängliga och direkt framför badrummet. I dagsläget trängdes inte bara ytterkläder, lakan och handdukar här utan en hel del annat som bara "hamnat här" i brist på annan förvaring. Alltså fick en del av detta flytta ut och vi bytte plats på de mest använda kläderna hen hade i sovrummet till garderoberna i hallen - vilket blev succé!



I sovrummet placerade vi kostymer och lite andra kläder och skor som användes mer sällan. Även lakan fick flytta in i sovrumsgarderoberna. Rensningen och flytten gjorde att det till och med blev plats över i den ena garderoben i sovrummet (se ovan bild längst till vänster). I den smala hallgarderoben (se ovan bild i mitten) förvarades nu kläder som användes ofta och som passar att vika som strumpor, underkläder, T-shirts, tröjor och träningskläder. På översta hyllan fick tillbehör till hunden ta plats då även detta skulle vara lättillgängligt i hallen. I andra hallgarderoben hängde vi de mest använda jackorna och lådorna under passade till förvaring av tjocka tröjor och frekvent använda skor. I tredje hallgarderoben (se ovan bild längst till höger) hängde vi alltså kundens skjortor, pikéer, byxor och shorts.


Denna dag avslutades med att min kund fick i läxa att vika och lägga in sina underkläder och de sista T-tröjorna i enlighet med den nya förvaringen.


Under de två första sessionerna (á 3 timmar vardera) fullföljde vi alltså hela kategori 1; Kläderna, som för de flesta är en stor och viktig kategori. Men kläderna är också den kategori som är lättast att rensa vilket gör att man övar upp sitt sinne för vad som väcker glädje och känns rätt för just dig och din livsstil inför rensningen av kvarvarande kategorierna.


Fortsättning följer inom kort i Del 2. Stay tuned.


86 visningar2 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

2 comentarios


Tack! Vilken superbra text!!

Me gusta
Contestando a

Tack! Va roligt att höra! Ja hela tanken med detta inlägg är ju att man ska få en bättre förståelse för hur det kan gå till, lite mer på djupet.

Me gusta
bottom of page