Detta är den tredje och sista delen i en miniserie på min blogg, så har du inte läst del 1 och 2, börja gärna med det. Serien handlar om ett av mina kunduppdrag som gällde ett hushåll med en person och dennes hund där vi gjorde en s.k. Tidying festival och rensade och organiserade hela hemmet enligt KonMari-metoden. I del 1 och 2 har vi under fyra sessioner á 3 timmar i enlighet med KM-metoden gått igenom kategorierna Kläder, Böcker, Papper och några Komono (betyder ungefär "övrigt" på japanska). Vi fortsätter här med dag 3 av 3 och session fem av sex. (Läs mer om KonMari-metoden HÄR).
Session 5: Vi började dagen med fler Komono och nu tog vi oss an elektronik. Så fram med alla sladdar, kablar, laddare, kontakter, gamla mobiler, TV-box – you name it, och samla på ett ställe. När vi var klara med rensningen och hade kvar endast det hen ville behålla gjorde vi utifrån det två mindre kategorier; övrig elektronik och dator/mobil. Den nya förvaringen blev boxar som frigjorts från klädförvaringen. Med liten plastficka för märkning på ena sidan dessutom! Så bra! Nästa två Komono föll sig naturligt då vi stött på en hel del av detta när vi samlade all elektronik; nämligen värdesaker och kontor. Värdesaker är allt det där småttiga man lätt har liggande lite här och var; växelpengar, kreditkort och övriga kort, plånbok och extranycklar och liknande. Kontor är ju sådant som tex pennor, anteckningsblock, visitkort etc.
Efterbilder
Vi hade två boxar kvar som hade frigjorts från klädförvaringen som vi kunde använda till förvaring. Som syns på bilderna använde vi mycket lådor-i-lådan för att göra förvaringen ännu mer effektiv och lättöverskådlig. De färdiga boxarna placerades ovanpå garderoberna i hallen. Det som kunden använde dagligen, tex sin mobil, en(!) laddare och nycklarna till lägenheten fick egna platser i hallen tillsammans med solglasögon som passade i en utdragslåda i hallbordet.
Före- och efterbilder
Sista lite mindre Komono var hobby. För den här kunden framför allt jakt och träning. Allt som hade med jakt att göra fick ny förvaring med lådor-i-lådan som gjorde det enklare att hitta. Tunga hantlar och andra träningsredskap som bara legat framme på golvet fick flytta in på nedersta hyllan i en av garderoberna i sovrummet. Som ni förstår handlar organisering mycket om att alla saker ska ha "ett hem att komma tillbaka till" efter användning, gärna med logisk och lättåtkomlig placering.
Före- och efterbilder
Näst-sista Komono blev städ. Här handlade mycket om att optimera städskåpet. Vi hängde upp strykbrädan, flyttade slanghållaren till dammsugaren till "rätt" sida, satte upp krokar och plockade bort ett medicinskåp som mest var i vägen plus att vi samlade trasor, tvättsvampar mm i en låda på översta hyllan. Slutligen kunde vi även flytta en del köksrengöring till just köket, och istället placera under diskbänken.
Session 6: Tillbaka efter avbrott för lunch och nu hade vi kommit till den sista, och enligt mig roligaste Komonon – nämligen kök! Det är en stor kategori, och det är också därför man med fördel ska ta den sist. Kunden önskade ett mer effektivt kök. Med förvaring som bättre följde hens livsstil och behov när hen lagade mat.
Före- och efterbilder
Vi började med att tömma hela köket och delade sen upp allt i mindre kategorier. Först och främst delade vi upp och samlade alla matvarorna för sig. Dessa delades sedan upp i flera mindre kategorier som pasta och ris, konserver, drycker, mjöl och gryn, flingor, kryddor etc. Köksattiraljerna delades även dem upp i mindre kategorier som porslin att äta på, tillagningskärl, muggar och glas, elektriska apparater etc. När vi rensade tog vi bort tex dubbletter, saker som inte användes samt mat som blivit för gammalt. Vi identifierade att matvarorna som min kund använde mest hamnat längst från stora arbetsytan i köket och gjorde därmed om förvaringen så att dessa blev lättåtkomliga direkt ovanför arbetsbänken. Vidare höll vi ihop de olika mindre kategorierna i skåp och lådor så att man lätt fick en överblick och inte minst gjorde det lättare att hitta. Sådant som användes mer sällan fick plats högt upp osv.
Före- och efterbilder
Nu var vi även klara med Komono kök vilket kändes fantastiskt bra och innebar att allt Komono (övrigt) var klart! Här identifierade vi alltså totalt elva underkategorier och det var dags att ta tag i den femte och sista kategorien enligt KonMari®-metoden; Sentimentala ting, eller saker med affektionsvärde. En för dem flesta väldigt tung och svår kategori att ta sig igenom. Och det är också anledningen till att denna kategori är sist, för nu har du övat upp din förmåga att rensa och avgöra vad som Spark Joy för just Dig genom de andra kategorierna. Den här kunden tillhörde dock de som inte hade så mycket sentimentala ting och inte heller hade så svårt för att göra sig av med saker. Så efter att samlat allt, rese- och barndomsminnen, olika diplom, foton mm kunde min kund ganska snabbt avgöra vad som skulle vara kvar och allt fick plats i en passande väska.
Nu var det sen eftermiddag sista dagen av tre och jag och min kund såg med mycket glädje och tillfredsställelse ut över ett organiserat, lugnt och trivsamt hem! Det här var så roligt och jag gratulerade min kund som nu lite skämtsamt var "Officiellt Hemma i harmoni".
Jag hoppas att ni som läst såhär långt har tyckt det var intressant och inte minst inspirerande att ta del av denna "Tidying festival". Är ni själva på gång att hitta harmonin i ert hem och därmed även er vardag så tveka inte att höra av er och boka in ett samtal med mig! Jag ser fram emot att höra mer om just Ditt projekt och diskutera hur jag kan hjälpa och supporta dig för bästa resultat!
Σχόλια