Om ni ännu inte har läst del 1 i denna miniserie på min blogg så börja gärna med det. Kortfattat så handlar det om ett av mina kunduppdrag som gällde ett hushåll med en person och dennes hund där vi gjorde en s.k. Tidying festival och rensade och organiserade hela hemmet enligt KonMari-metoden. I del 1 har vi under första och andra sessionen gått igenom första kategorin som är kläder. Och vi hoppar därmed in i andra kategorin här och börjar den tredje sessionen dag 2 av 3. (Läs mer om KonMari-metoden HÄR).
Session 3: Denna dag börjar vi med andra kategorin enligt KonMari®-metoden som alltid är böcker. För många kan det här vara en stor kategori, som också är tuff att ta sig igenom. Men välj även här vad du ska behålla med hjärtat, och var inte hård mot dig själv. Håll i varje bok och känn efter, väcker den glädje? Finns en rad andra frågor du kan tänka på om du tycker det är svårt. Och tänk också på vad de olika boktitlarna säger och utstrålar, det påverkar en mer än man tror.
Hen ägde inte så många böcker så det var inte antalet eller själva rensningen som var utmaningen här. Dock fanns ingen given förvaringsplats. Böckerna som fanns var utspridda lite här och var, några på bord och några i en hylla i köksdelen osv. Men det är nu magi skapas – för om man bara litar på processen kommer svaren till dig. Här hade jag observerat att utrymmet ovanpå garderoberna som inte utnyttjades särskilt väl, men visade sig vara en jättebra plats att ställa böckerna på och vilket framförallt kunden tyckte var en toppenidé! De som var kokböcker eller hade tema kring mat fick fortsatt en plats i köket. Och ett par böcker som var typiska "coffee table books" fick faktiskt fortsatt ligga framme och "vara vackra" på ett bord.
Tredje kategorin är alltid papper, vilken vi hann med som nästa steg under samma session. Och som jag nämnde kring böckerna tidigare kan även papper vara en stor kategori och inte alltid helt enkel att ta sig igenom. Grundregeln i KonMari-metoden vad det gäller papper är faktiskt – gör dig av med allt! Vilket ju kan verka väldigt tufft, men det betyder inte att vi måste slänga allt, utan det ska användas som en riktlinje och bra att ha i bakhuvudet när du rensar. Spara inte det som bara kommer bli liggande. Mycket finns också att tillgå digitalt idag.
Även här inte så mycket papper att ta hänsyn till, men ingen given förvaring i dagsläget. Fanns lite i nån pärm som låg framme, lite i hyllan under ett bord och i diverse plastficka etc. När vi samlat och gått igenom allt delade vi in de papper som skulle behållas i tre underkategorier enligt KonMari®-metoden. ”Ta hand om nu”, ”Förvara en kortare tid” och ”Förvara en längre tid”. Då vi hade frigjort utrymme i garderoberna i sovrummet kunde vi nu nyttja en av hyllorna högst upp till förvaring av pärmarna med det som skulle förvaras en kortare tid och det som skulle förvaras en längre tid. ”Ta hand om nu” fick plats i en plastficka och placerades mer lättillgängligt i en hylla i vardagsrummet.
Lagom till lunch denna dag var vi alltså halvvägs igenom kundens Tidying festival (3 av 6 sessioner á 3 timmar) och hade KonMariat tre av de fem kategorierna som KonMari®-metoden baseras på.
Session 4: Nu var det dags att sätta igång kategori fyra som alltid är ”Komono”. Det betyder ungefär ”övrigt” på svenska och här ingår allt som inte ingår i någon av de tre första kategorierna. Vi hade beslutat att börja med tvätt, toalett, medicin/vård för att sedan gå över till bad/hygien då detta förvarades i samma utrymme vilket var badrum kombinerat tvättstuga. Vi började med tvättstugedelen och förvaringen ovanför bänken. Efter att vi plockat ut allt och delat upp det i mindre kategorier gick vi igenom och gjorde ”joycheck” på allt även här.
Bara det som användes och fyllde en funktion eller inte var för gammalt fick vara kvar och där vi kunde tog vi bort onödiga (och tråkiga) förpackningar samt hällde ihop dubbletter av sköljmedel mm. Nu blev det tydligt vad vi hade att utgå ifrån när vi skulle optimera förvaringen. Det blev mer eller mindre en kategori per hylla i skåpet. Tex frigjordes en korg som passade perfekt till alla produkter som användes till hunden som fick en egen hylla, en annan hylla passade till mediciner och liknande osv. Nu var hela bänken tom och det blev t.o.m. en förvaringskorg över, men som var snygg att ha framme.
Nu var nästa steg att få ordning på resterande i badrummet. Vi tömde allt och behöll bara det som skulle vara kvar efter joycheck. Och givetvis torkar vi av alla ytor innan vi sätter tillbaka något, det gäller överallt. Det som blev kvar hade vi delat upp i mindre kategorier som vi nu enkelt kunde placera på varsin hylla i toalettskåpet.
Hudvård för sig, tand- och munvård för sig och parfymer för sig. På de öppna hyllorna vid sidan om skåpet fick ett par produkter med finare förpackning samt ett doftljus ta plats. I lådorna under handfatet blev det mycket plats över då diverse rengöringsprodukter förvarats här, dessa kunde vi flytta ut till städskåpet. Här satte vi i stället utomhusprodukter som solkrämer och myggsprej.
Vi avslutade dagen med en annan Komono, nämligen alla väskor som vi gick igenom. Dessa samlade vi sedan i en utdragslåda under sängen som passade utmärkt att förvara desamma i.
Fortsättning på denna KonMari-resa följer inom kort i Del 3. Hoppas ni vill följa med! Stay tuned!
Commentaires